Rahim Sarkması Neden Olur? Rahmin Sarkmasının 12 Belirtisi

Rahim sarkması farklı pek çok etmenin tetiklemesiyle ortaya çıkan, yaşam standardını düşüren ancak duruma göre ameliyatlı ya da ameliyatsız tedavi edilebilen bir rahatsızlıktır. Pelvik organ sarkması olarak da adlandırılan uterus sarkması ilintili organları bir arada tutan kasın, bağın ya da bağ doku kompleksinin zayıflaması ve işlevini kaybetmesi sonucu oluşur.

Rahmin (Uterusun) vajinadan aşağı kaymasının ya da dışarı çıkmasının ortaya çıkma nedenleri arasında, kadının normal doğum yapmış, dünyaya iri bir bebek getirmiş, birden fazla kez gebe kalmış olması vardır. Bu tür durumlarda sarkma, ilgili yaşanmışlıkların hemen akabinde ya da yıllar içinde gelişebilir. Bir ya da birden fazla çocuk sahibi olan kadınların 1/3’ünde rahim sarkması görülür.

Rahim Sarkması Nedenleri

Kesintisiz öksüren, sürekli işi dolayısıyla ağır kaldırmak durumunda kalan, kronik kabızlık çeken (ya da fazla ıkınan), östrojen eksikliği olan, pelvik bölgesine cerrahi müdahalede bulunulmuş, akciğer hastası, aşırı kilolu, yaşı ilerlemiş, menopoza girmiş veya normalin üstünde kiloya sahip olan kadınların rahminin de sarkma ihtimali vardır.

Bazı hastalıkların varlığı da rahim sarkmasını tetikleyebilmektedir. Bağ dokuyu etkileyerek rahim sarkmasının yaşanmasına sebebiyet veren bu hastalıklar, Ehlers-Danlos ve Marfan sendromlarıdır. Bu tür rahatsızlığı bulunan kadınlar kalıtımsal olarak risk altındadırlar.

Rahim Sarkması Belirtileri

Rahim sarkması, sarkmanın şiddetine göre hafif, orta ve şiddetli olmak üzere üçe ayrılır. Hafif rahim sarkması kadında ciddi şikâyetlere yol açmaz ve tedavi gerektirmez. Sarkma gündelik hayatı engeller duruma geldiğinde, yani orta ya da şiddetli evreye geçtiğinde, birtakım şikâyetleri ya da kişiye rahatsızlık veren durumları da beraberinde getirir. Bu belirtiler, ekseriyetle günün ilk saatlerine nazaran ilerleyen saatlerde daha belirgindir.

Menopoz sonrası dönemini yaşayan ve bir ya da birden çok kez doğum yapmış kadınlarda daha yaygın olmakla birlikte genç kadınlarda da görülebilen rahim sarkmasının belirtileri;

• Pelviste ağırlık ya da vajinanın içinde/dışında şişkinlik hissedilmesi,
  • Vajinanın ya da belin, alt kısımlara doğru çekiliyormuş gibi hissedilmesi,
  • Vajinanın içinden bir şey çıkacakmış gibi hissedilmesi,
  • Vajinanın içinden çıkan dokular,
  • Vajinanın kanaması ya da akıntıların artması,
  • İdrara sık çıkma,
  • İdrar boşaltılmasına karşın aksi yönde bir hissiyatın varlığı,
  • İdrarın boşaltım hızının yavaşlaması,
  • İdrar torbası iltihaplarının tekrar etmesi,
  • Hapşırma gibi sebeplerle idrar kaçırma,
  • Bağırsakların boşaltılmasında zorluk çekilmesi,
  • Cinsel birliktelik esnasında rahatsızlık duyulması ya da ortaya çıkan ağrı.

Rahim Sarkması Ameliyatı

Rahim sarkmasının ameliyatlı mı ameliyatsız mı tedavi edileceği kararı, kişiye özel verilir. Sarkmanın şiddeti, kadının çocuk sahibi olup olmadığı ya da olmayı isteyip istemediği, sağlık durumu ve öyküsü hangi tür tedavinin yapılacağının belirlenmesindeki temel ölçütlerdir.

Hafif rahim sarkmasının yaşandığı durumlarda genellikle ameliyatsız tedavi önerilir. Rahim sarkması nadiren ve ancak ileri seviyede yaşamı zorlaştırdığından ortada rahatsızlık veren bir durum yoksa önlem alınması yeterlidir. Şikâyeti hafif olan ya da hiç olmayan kadınların ağır kaldırmamaları, sağlıklı beslenerek ve Kegel egzersizi yaparak kabızlıklarını gidermeleri, ıkınmaktan kaçınmaları, pelvik kaslarını güçlendirmeleri ve kilo vermeleri, rahatlama sağlar, durumun kötüleşmesinin önüne geçer.

Durum hafif rahim sarkmasından daha ileri bir seviyedeyse ve herhangi bir nedenle cerrahi müdahalede bulunulamıyorsa (örneğin, hastanın ameliyat olmayı reddetmesi ya da henüz çocuk sahibi olmaması) “pesser” adı verilen ve vajene yerleştirilip sarkan organa destek vererek rahatlama sağlayan aparat kullanımı tercih edilebilir. Çok çeşitli olan pesser, hastanın durumuna göre seçilir. Kullanılan aparatın kişi için uygun olup olmadığının anlaşılması sürecinde birkaç deneme yanılma yaşanabilir. Her tipi için geçerli olmamakla birlikte cinsel birleşmenin aparat yerindeyken de yaşanması mümkündür.

Rahim sarkmasının şiddetine göre ameliyatlı tedavi seçeneği uygulamaya alınabilir. Yapılacak cerrahi müdahale ile amaç, pelvik taban dokularını onarmaktır ancak onarım gerçekleştirilemiyorsa rahmin alınması da muhtemeldir.

Rahim Sarkması Ameliyatsız Tedavisi Seçenekleri ve Cinsellik – Prof. Dr. Gamze Sinem

Doku onarımı hem vajina yolundan ya da hem karından açılan kesilerle/deliklerle rahme ulaşılarak yapılabilir. Hangi yöntemin uygulanacağı hastanın mevcut durumuna ve cerrahın kararına bağlıdır. Rahim ameliyatı ile zayıflamış pelvik tabanının kuvvetlendirilmesi amaçlanmaktadır. Bu kuvvet de ya hastanın kendi dokuları ya da sentetik bir materyal kullanılarak elde edilir.

Rahim Sarkması Ameliyatı Fiyatları

Rahim sarkması ameliyatı sarkmanın derecesine göre ve ameliyatın yapıldığı yere göre farklılıklar göstermektedir. Ameliyatı yapan doktorun tecrübesi, ameliyatın yapıldığı hastane ve kullanılan ekipmanlar fiyatı belirleyen faktörlerden bazılarıdır. Rahim sarkması ameliyatı fiyatları 25.000 TL – 35.000 TL arasında değişkenlik gösterir. Eğer sarkma hafif bir sarkma ise ameliyatsız tedavi seçenekleri de değerlendirilmelidir. Ameliyat kararı sarkmanın derecesine göre alınmalıdır.

Rahmin Sarkması Sonucu Rahmin Alınması

Rahimin alınması, yani histerektomi ise şiddetli rahim sarkmalarında tercih edilir. Genellikle vajinal yoldan uygulanan bir ameliyattır. Diğer yöntemlerle çözülemeyen rahim sarkmalarında, son tercih olarak rahim alınması düşünülmektedir. Abdominal, laparoskopik, robotik ve vajinal yaklaşımlar, rahim sarkması ameliyatındaki cerrahi yaklaşımlardır. Ameliyatlarda benimsenen yaklaşım, her kadının öyküsü farklı olduğundan değişkendir. Bu sebeple kişiye en uygun yöntem, doktorun hastasını detaylı bir şekilde muayene etmesinden sonra belirlenmektedir. Cerrahinin başarısı da tercih edilen yönteme göre değişkenlik göstermektedir. Hem abdominal yaklaşımda hem de vajinal yaklaşımda uzun dönemli iyileşmeler gözlemlenir.

Rahim sarkmasını ortaya çıkaran nedenlerin devam etmesi durumunda senaryonun tekrar etmesi muhtemeldir. Örneğin kabızlık sebebiyle rahim sarkması yaşanmışsa ve kabızlık ameliyat sonrasında da devam ediyorsa durumun tekrarlama olasılığı vardır. Bu nedenle temelde yatan sebeplerin araştırılması ve tedavi edilmesi önemlidir.

Rahim sarkması tedavisi ve rahim sarkması ameliyatı hakkında Ankara’da bulunan kliniğimden detaylı bilgi ve randevu alabilirsiniz. Rahim sarkması hakkında aklınıza takılan soruları yorumlar kısmından bana iletebilirsiniz.

Rahim Sarkması Kendiliğinden Geçer Mi?

Rahim sarkması kendiliğinden düzelmez. Sarkma derecesine göre hafif sarkma vakalarında, kişinin gündelik yaşamına devam edebilmesi için ameliyata gerek duyulmayabilir. Ancak sarkma tamamen rahmin vajen dışına çıkması şeklinde ise doktor muayenesi ile cerrahi gerektirir.

Rahim Sarkması Tedavi Edilmezse Ne Olur?

Rahim sarkmasının ileri olduğu vakalarda bu durum kişinin gündelik yaşantısını etkiler. Rahim sarkması tedavi edilmezse idrar kaçırma, cinsel fonksiyon bozuklukları, rahmin dış bölgede hissedilmesiyle rahatsızlık, enfeksiyon riski gibi durumlar ortaya çıkabilir.

Rahim Sarkması Ultrasonda Görülür Mü?

Rahim sarkması ultrasonografi gerektirmez. Sarkmanın teşhisi için jinekolojik muayene yeterli olmaktadır. Bu, hastaya verilen öksürme, ıkınma gibi komutlar eşliğinde gerçekleştirilen kontroller ile yapılır.

Rahim Sarkması Olan Hamile Kalabilir Mi?

Rahim sarkması durumunda gebelik önerilmez. Rahim sarkması olan kişi hamile kalır ise sarkmanın derecesi ilerleyebileceği için oldukça risklidir.

Doğum Sonrası Rahim Sarkması Olur Mu?

Rahim sarkmasının en büyük nedenlerinden bir tanesi normal doğumdur. Özellikle zor doğumlar ve iri bebek doğurmak gibi etkenler, rahim sarkmasına neden olabilir. Genç yaşlarda yaşanan zor doğumlar ileriki yaşlarda rahim sarkması nedeni olur.

Rahim Sarkması Ameliyatı Riskli Mi?

Rahim sarkması ameliyatı hastanın yaşına, sarkmanın derecesine göre farklı cerrahilerden oluşur. Yapılan cerrahiye ve hastanın özelliklerine riskler değişir. Ancak her cerrahi teknikte çevre dokuların zedelenmesi ya da anestezi ve kanamaya ait bazı riskler vardır. Ancak genele bakıldığında basit ve fazla risk teşkil etmeyen bir ameliyattır.

Rahim Sarkması Ağrı Yapar Mı?

Rahim sarkmasında ağrı olabilir. Bu ağrılar, belin alt kısmında ya da kasık bölgesinde yoğunlaşırlar. Ayakta kaldıkça ağrı artabilir. Bununla beraber sarkmanın şiddeti belirtilerde değişikliklere sebep olabilir.

Rahim Sarkması Cinsel İsteksizlik Yapar Mı?

Cinsel isteksizlik genellikle menopoz sonrası yaşanan bir durumdur. Menopozdaki bir hastada ek olarak rahim sarkması cinsel birleşme sırasında ağrıya sebep olabileceğinden kişiyi cinsel birleşmeden uzaklaştırabilir.

Rahim Sarkması Adet Düzensizliği Yapar Mı?

Âdet düzensizlikleri çoğunlukla hormonal kaynaklıdır. Rahim sarkması âdet düzensizliğine yol açmaz. Bununla beraber ileri vakalarda âdetin yaşanması sırasında bazı hijyen sorunlarına neden olabilir.

Bakirelerde Rahim Sarkması Olur Mu?

Rahim sarkması ileri yaş problemi olsa da her yaştan kadın grubunu etkileyebilir. Bakire kadın genç ise rahim sarkması olmaz. Rahim sarkması sıklıkla menopoz ve sonrası dönemde görülür.

Rahim Sarkması Olan Biri İlişkiye Girebilir Mi?

İlerlemiş rahim sarkması vakalarında cinsel ilişkiye girmek oldukça zorlaşır. Genellikle cinsel birleşmeden duyulan ağrı buna izin vermez.

Rahim Sarkması Ameliyatı Kaç Günde İyileşir?

Rahim sarkması ameliyatının iyileşmeye başlaması genellikle 1. günden itibaren olur. Bu süreden sonra kişi basit gündelik hayatına dönebilir. Ancak tamamıyla iyileşmesi bir ay sürebilir.

Rahim Sarkması Bacak Ağrısı Yapar Mı?

Rahim sarkması bel ağrıları, pelvis bölgesindeki ağrılar veya cinsel birleşme sırasında duyulan ağrıların yanında bazen bacak ağrısına da sebep olabilir.

Rahim Duvarı Kalınlaşması Neden Olur? Belirtileri ve Tedavisi
Rahim Şekil Bozukluğu Belirtileri Nelerdir? Rahim Şekil Bozukluğu Varken Hamile Kalınabilir mi?