Kapalı Yumurtalık Kisti Ameliyatı Nasıl Yapılır? Riskleri Nelerdir?

Çoğu kadın için kanser endişesi uyandıran yumurtalık kistleri, çoğunlukla zararsızdır. Genelde geçici olan ve ilaç tedavileri ile kontrol altına alınabilen kistlerin tedavisinde, kistin büyüklüğü ve hastanın yaşı gibi özel durumlar göz önünde bulundurulduğunda kapalı yumurtalık kisti ameliyatı gerekli olabilir. Ameliyatlar şikayetlerin azalmasına ve normal yollar ile çocuk sahibi olma şansının artırılmasına yardımcı olurlar.

Yumurtalık Kisti Nedir?

Yumurtalık kisti (over kisti), yumurtalık üzerinde veya içerisinde bulunan içi sıvı dolu lezyonlardır. Birkaç cm boyutunda ya da 20 cm’den büyük olabilirler. Genellikle büyük bir risk teşkil etmezler. Çoğu yumurtalık kisti adet döngüsünün bir parçası olarak kendiliğinden gelişir ve birkaç adet döngüsü sonra kendiliğinden kaybolur. Genç yaşlardan itibaren, menopoz dönemine kadar görülme sıklığı fazladır.

Adolesan dönemdeki kistlerin çoğu, fonksiyonel kistlerdir. Herhangi bir tedaviye gerek duymadan zaman içerisinde kendiliğinden yok olurlar. Kistler sağ over kist ve sol over kist olmak üzere iki yumurtalıktan bir tanesinde ya da her ikisinde birden görülebilir.

Yumurtalık Kisti Belirtileri

Yumurtalık kistleri genellikle belirti vermez. Özellikle fonksiyonel kistler olarak tanımlanan daha çok genç yaşlarda ortaya çıkan ve kısa süre içerisinde kendiliğinden kaybolan kistler belirti vermeyebilir. Ancak büyük, yırtılmış ve yumurtalığın fonksiyonlarını bozabilen yumurtalıktaki kist (folikül kisti), bazı belirtiler verecektir. Belirtiler genellikle pelvik bölge ağrıları etrafında şekillenir. Semptomlar, günlük rutini olumsuz yönde etkileyebilir.

• Cinsel birleşme sırasında ağrı
  • Pelvik bölgede ağrı
  • Doğal yollarla gebe kalmada güçlük
  • Âdet öncesi ağrı
  • Karında şişlik hissi
  • Bağırsak hareketlerinde zorluk, gibi semptomlar yumurtalıklarda kist

Bu belirtiler dışında keskin ve dayanılmaz bir ağrı; baş dönmesi, mide bulantısı ve ateş gibi belirtiler over kisti rüptürü ya da yumurtalık torsiyonuna işaret ediyor olabilir. Bu tip semptomlar ile karşılaşıldığında acil tıbbi müdahale gerekebilir.

Kapalı Yumurtalık Kisti Ameliyatı Nedir?

Tetkikler sonucunda kişide yumurtalık kisti olduğu saptanırsa tedavinin gerekliliklerine göre çoğu zaman laparoskopik yumurtalık kisti ameliyatı tercih edilmektedir. Laparoskopi, hastada minimum sayıda kesi yapılarak cerrahi işlemin tamamlanması için kullanılan ameliyat tekniğidir. Ameliyat, hastada şikayetlere neden olan durumun giderilmesi ve kistleri çıkarılması için yapılır. Eğer kistler yapışıklıklara sebep olduysa, yapışıklıklar laparoskopik yöntemle tedavi edilebilir. Diğer taraftan bazı durumlarda açık ameliyatlar da tercih edilebilir.

Yumurtalıklarda kist tedavisi için hangi yöntemlerin kullanılacağı birden fazla etkene bağlıdır. Kişinin çocuk sahibi olup olmadığı, yaşı, kistlerin büyüklüğü ve yerleşim yerleri gibi etkenler, cerrahi tedavi seçeneklerini gerekli kılabilir. Kistlerin kansere neden olabileceği bazı durumlarda yumurtalıklar tamamı ile çıkarılabilir.

Kapalı Yumurtalık Kisti Ameliyatı Nasıl Yapılır?

Kapalı yumurtalık kisti ameliyatı, hastanın batın bölgesine yapılan 10 mm çapındaki kesilerden, laparoskop ve diğer cerrahi araçların yerleştirilmesi ile yapılır. Kesilerin küçük olması ameliyat sonrasında iyileşme sürecini hızlandırır ve laparoskop ucundaki kamera daha ayrıntılı çalışmaya olanak tanır. Kapalı ameliyat tekniğinin kullanılması, yumurtalıkta kist ameliyatı sırasında yumurtalıklara verilen hasar büyük ölçüde azaltılır.

Kapalı yumurtalık kisti ameliyatı yapılırken şu adımlar izlenir:

1. Hastaya genel anestezi uygulanır.
  2. Hastanın batın bölgesine 1 cm çaplı bir ya da birkaç kesi yapılır.
  3. Karın bölgesine gaz enjeksiyonu yapılır. Bu sayede cerrahi işlem için daha geniş bir alan sağlanır ve ameliyat sırasında verilebilecek zararlar en aza indirilir.
  4. Laparoskop isimli araç ve diğer cerrahi araçlar açılan kesilere yerleştirilir. Doktor ameliyatı laparoskopun ilettiği görüntüleri bir monitörden izleyerek tamamlar.
  5. Yumurtalıklardaki kist laparoskopik cerrahi için özel olarak kullanılan torbalar ile alınır ve varsa yapışıklıklar açılır.
  6. Kesi yerleri kapatılır ve hasta kısa süre içerisinde taburcu olur.

Açık ve Kapalı Yumurtalık Kisti Ameliyatının Farkları

Yumurtalık kistlerinin tedavisinde genellikle laparoskopik cerrahi tekniği uygulanır. Ancak bazı özel durumlar açık ameliyatları gerekli kılabilir. Bu noktada, açık ve kapalı yumurtalık kisti arasındaki en büyük fark, hastanın hangi yönteme ihtiyaç duyduğudur. Yumurtalık kistlerinin büyük olması, kötü huylu olması ve kistlerin çıkarılırken yırtılma riskinin olması gibi durumlarda açık ameliyatlar tercih edilmektedir. Özellikle kanser riski taşıyan kistik yapıların çıkarılma sırasında yırtılması ciddi sonuçlar doğurabilir.

Açık ameliyatlarda yapılan kesiler kapalı ameliyatlardan farklı olarak daha büyüktür. Kapalı ameliyatlar organların ve çevre dokuların görülebilmesi için laparoskop kullanır. Bu nedenle büyük kesilere ihtiyaç duyulmaz. Diğer taraftan açık ameliyatlarda müdahale edilecek alanın daha geniş olması ve gözlemin kolaylaşması açısından daha büyük kesiler yapılır. Bu durum ameliyat sonrası iyileşme süresini bir miktar uzatabilir. Kapalı ameliyatlardaki iyileşme ve taburcu olma süreleri daha kısadır. Öte yandan açık ameliyat sonrası bir miktar daha fazla ağrı görülebilir ve iyileşme süreleri de uzar.

Kapalı Yumurtalık Kisti Ameliyatı Riskleri

Kapalı yumurtalık kisti ameliyatı çoğu durumda hastalar için en avantajlı tedavi seçeneğidir. Ancak bazı riskler taşıyabilir. Kapalı yumurtalık kisti ameliyatındaki en büyük risk, yumurta rezervinin azalmasıdır. Yumurtalık kistleri yumurtalıklara zarar verir ve cerrahi sonrası bu durum yumurta rezervinin azalmasına neden olabilir. Bu nedenle laparoskopi öncesinde hastanın yumurtalık rezervi kontrol edilmelidir. Aksi takdirde halihazırda yumurta rezervi düşük olan hastalar, işlem sonrasında doğal yollarla bebek sahibi olmakta güçlük yaşayabilir.

Kapalı yumurtalık kisti ameliyatı açık ameliyatlardan daha az risk taşır. Ancak bazen, cerrahi sonrası yapışıklıklar görülebilir. Çevre dokuların zarar görmesi yapışıklıklara neden olur. Bu nedenle alanında deneyimli bir cerrahın ameliyatı gerçekleştirmesi gerekir.

İşlem genel anestezi altında yapılır. Anestezik maddeye karşı duyarlılığı olan hastalar bu durumdan etkilenebilir. Bu gibi durumlar daha öncesinden doktor ile konuşulmalı ve önlem alınmalıdır.

Kapalı Yumurtalık Kisti Ameliyatı Sonrası Dikkat Edilmesi Gerekenler

Kapalı yumurtalık kisti ameliyatı komplikasyon riskini en aza indirir. Genellikle ameliyat sonrası yapılacak özel bir şey bulunmaz. Hastalar bir müşahede altında tutulur ve hastaneden taburcu edilir. Yine de iyileşme sürecinin sorunsuz ilerlemesi için dikkat edilmesi gereken birkaç nokta bulunur.

1. Ameliyat sonrası ayakta duş almakta bir sorun bulunmaz. Bununla beraber enfeksiyon riski taşıdığından sıcak su küvetleri, havuz ya da deniz gibi yerlerden uzak durulması gerekir.
  2. Kesi bölgeleri temiz ve kuru tutulmalıdır. Bu bölgelerde kızarıklık ve akıntı görüldüğünde en kısa sürede bir kliniğe gidilmesi gerekir. Kızarıklık ve akıntı enfeksiyon belirtisidir.
  3. Kapalı yumurtalık kisti ameliyatından sonra cinsel ilişkiye girmek için birkaç hafta beklenmesi önerilir. Bu, enfeksiyon riskini azaltmak içindir. Hastalar birkaç haftadan sonra kendilerini iyi hissediyorlarsa cinsel ilişkiye girebilir.
  4. Kapalı ameliyat sonrası şişlik olması normaldir. Genellikle birkaç gün içerisinde azalarak kaybolur. Bu süreçte oluşabilecek hafif ağrılar için basit ağrı kesiciler kullanılabilir.

Kapalı Yumurtalık Kisti Ameliyatı Fiyatları

Kapalı yumurtalık kisti ameliyatı, birden fazla teknikle yapılabilir. Farklı kliniklerin en uygun tedavi seçeneğini belirliyor olması fiyatları değişken kılar. Bazı durumlarda kist ameliyatı ile birlikte yumurtalıkların alınması da gerekebilir. Bu gibi kişiye özel durumlar da kapalı yumurta kisti ameliyatı fiyatlarını değiştirir.

Kapalı Yumurtalık Kisti Ameliyatı Sonrası Dikkat Edilmesi Gerekenler – Prof. Dr. Gamze Sinem (Video)

Kapalı yumurtalık kisti ameliyatı kaç saat sürer?

Yumurtalık kistlerinin çıkarılması işlem kapalı ameliyat tekniği ile yapılıyorsa ortalama 30 dakika kadar sürer. Ancak, hastanın durumuna özgü koşullar bu süreyi değiştirebilir.

Kapalı yumurtalık kisti ameliyatı zor mu?

Kapalı yumurtalık kisti ameliyatı görece basit bir tedavidir. Deneyimli bir doktor için çoğu zaman bir sorun teşkil etmez. Ancak kistin ve hastanın genel durumu ameliyatı zorlaştırabilir.

Kapalı yumurtalık kisti ameliyatı ne zaman iyileşir?

Laparoskopi tekniğinin kullanıldığı yumurtalık kisti ameliyatları birkaç hafta içerisinde iyileşmektedir. Öte yandan kistin alınması sırasında başka bir cerrahi işlem uygulanmışsa iyileşme süresi uzayabilir.

Kapalı yumurtalık kisti ameliyatı ağrı yapar mı?

Kapalı yumurtalık kisti ameliyatı sonrası bir miktar ağrı olması normaldir. Basit ağrı kesiciler kullanılarak üstesinden gelinebilir.

Kaç cm’lik kistler kapalı ameliyat ile alınabilir?

Büyük kistler laparoskopi sırasında yırtılma riski taşırlar. Bu nedenle belirli bir büyüklüğün üzerindeki yumurtalık kistlerinin çıkarılmasında açık ameliyatlar tercih edilir. Genellikle 10 cm’den büyük kistler kapalı ameliyat ile alınabilir.

Kapalı yumurtalık kisti ameliyatında kızlık zarı bozulur mu?

Kapalı yumurtalık kisti ameliyatı batın (alt karın) bölgesinden yapılan küçük kesiler ile tamamlanır. Bu nedenle kızlık zarına bir zarar verilmez.

Kapalı yumurtalık kisti ameliyatı şişlik yapar mı?

Kapalı yumurtalık kisti ameliyatı sonrası bir miktar şişlik olması normaldir. Lif bakımından zengin yiyecekler ile beslenmek ve ev içerisinde yapılacak kısa yürüyüşler bu durumun atlatılmasını kolaylaştırır.

Yumurtalık kisti alınmazsa ne olur?

Yumurtalık kistleri çoğunlukla zararlıdır ancak bazı türleri riskli olabilir. Yumurtalık kisti alınmadığında infertiliteye ya da kansere neden olabilir.

Yumurtalık kisti adet gecikmesi yapar mı?

Yumurtalık kistleri adet gecikmesine neden olabilir. Ancak bu durum her zaman için geçerli değildir. Bazı kadınlarda hiçbir bulguya rastlanmaz.

Kapalı Rahim Ameliyatı Nasıl Yapılır? Ameliyat Sonrası Dikkat Edilmesi Gerekenler
Menopoz Belirtileri Nelerdir? Menopoz Döneminde Cinsellik