Boş Gebelik Nedir? Boş Gebelik Kürtajı Nasıl Yapılır?

Bazı durumlarda ne kadar istersek isteyelim erken gebelik kayıpları yaşanabilmektedir. Bugün bu kayıpların bir nedeni olan boş ya da tıbbi adı ile anembriyonik gebeliktir. Gebelik süreci ile gelişip büyümeye devam eden boş kese adından da anlaşılacağı gibi içerisinde bir embriyo barındırmaz ve bu durum bir süre sonra düşük ile sonuçlanır. Ancak hakkında daha fazla şey bilmek, sonuçlara hazırlık olması için iyi olacaktır.

Boş Gebelik Nedir?

Sağlıklı bir gebelik sürecinde embriyo, daha önce kalınlaşmış ve damarlanmaya başlamış rahim içi duvarına (endometrium) tutunur ve burada gelişmeye başlar. Embriyo, gebelik kesesi içinde oluşup büyümeye başlar. Boş gebelik (Anembriyonik gebelik), kese içinde gelişmemiş embriyo ile karakterize edilen gebelik çeşididir. Embriyo olmasa da kese bir süre büyümeye devam eder ve gebelik semptomları görülür.

Boş gebeliğin nedeni tam olarak bilinemez. Ancak hâkim görüş, bu durumun doğal seleksiyonun bir parçası olarak gerçekleştiğidir. Çoğunlukla kromozomal bozukluklar ile ilgilidir. Buna göre, sağlıklı olmayan gebelik düşük ile sonlanır.

Düşük genellikle gebeliğin 7 ila 12. haftasında meydana gelir ve bazı durumlarda normal bir âdet kanamasından ayırt edilmeyebilir. Boş gebeliğin varlığından emin olunması için zamana ihtiyaç vardır ve kesinleştiğinde, tedavi edilmesi gerekir. Aksi durumda düşük sırasında meydana gelebilecek şiddetli kanamalar acil müdahale gerektirebilir.

Boş Gebelik Belirtileri

Boş gebelik, normal gebelik ile aynı semptomları verir. Göz ile görülebilir ayırıcı bir kriter bulunmaz. Kişi, görüntüleme tekniklerinin kullanılmasından önce boş gebeliği teşhis edemez. Ultrasonografide kese içinin boş olduğunun görünmesinin ardından boş gebelik teşhisi konulabilir. Boş gebelik belirtileri tıpkı erken gebelik belirtileri gibidir:

• Adet gecikmesi
  • Mide bulantısı
  • Göğüslerde ve meme uçlarında hassasiyet
  • Ağrı
  • Şiddetli olmayan kahverengi akıntı

Boş Gebelik Neden Olur?

Boş gebeliğin neden olduğu tam olarak bilinmemekle birlikte kromozomal bozuklukların neden olabileceği düşünülür. Kişinin yaptığı hiçbir şey boş gebeliğe neden olmaz. Bununla beraber boş gebelik gibi erken gebelik kayıplarının oluşmasında bazı risk grupları bulunur:

Oldukça üzücü bir durum olsa da farklı bir pencereden bakıldığında, boş gebeliğin düşükle sonuçlanması olumlu bir şey olabilir. Kromozomal bozuklukların çoğunda canlı doğum mümkün değildir.  Bu nedenle muhtemelen kalitesiz yumurta veya sperm hücreleri nedeniyle gelişmeyen embriyo, düşük ile kaybedilir. Düşük ile birlikte sahte gebelik belirtileri de yok olacaktır.

Boş Gebelik Tedavisi

Boş gebelik tedavisi birkaç aşamadan oluşur ancak tek tedavi seçeneği kürtajdır. Çoğu durumda boş gebelikten emin olunması ve bebeğe bir zarar gelmemesi için fazladan bir doktor takibi yapılır. Ancak 6. haftadan sonra embriyonun herhangi bir teknikle gözlemlenememesi sonucu kürtaja başvurulur. Doktorlar, kürtaj konusunda hemfikirdir. Zira boş gebeliğin kendiliğinden sonlanması düşük ile olur ve bu sırada aşırı kanama ya da enfeksiyon gibi riskler barındırır.

Boş gebelik tedavisinde izlenecek adımlar şöyle sıralanabilir:

• Boş gebelik tanısı koymak için, beta hCG, transvajinal ultrason ve abdominal ultrason test ve teknikleri kullanılır.
  • Yapılan testlerde kese içinin boş olduğu görülürse, boş gebelikten şüphelenilir. Bu durumda emin olunması için fazladan bir doktor takibi gerekir.
  • Boş gebeliğin kesinleşmesinden sonra, gebelik kürtajla sonlandırılır.

Boş Gebelik Kürtajı Nasıl Yapılır?

Boş gebelik kürtajı normal gebeliğin sonlandırılması işlemi ile aynıdır. Gebelik henüz tam gelişmediğinden işlem hazırlıklar haricinde ortalama 10 ila 15 dakika kadar sürer. Boş gebelik kürtajı, rahim içine kanüller yardımı ile girip, gebelik materyalinin temizlenmesi işlemidir. Boş gebelik kürtajı yapılırken şu adımlar izlenir:

• Kadın, genellikle şiddetli bir ağrı hissetmez. Ancak istemesi halinde lokal anestezi ya da sedasyon tekniklerinden bir tanesi kullanılabilir.
  • Kadın jinekolojik muayene masasında, standart muayene pozisyonunda bekler.
  • Vajinadan kanüller ile girilerek rahim ağzına ve oradan da rahim içine ulaşılır.
  • Gebelik materyali, rahim içi dokusuna zarar vermeden, vakumlanarak temizlenir. Bu işlem yaklaşık olarak 10-15 dakika sürer. Materyallerin temizlenmesinin ardından (daha sonra kanama ya da enfeksiyon gibi komplikasyonlar ile karşılaşmamak için) rahim içinde parça kalmamasına dikkat edilir.
  • Kadın işlemden sonra bir süre istirahat eder.

Boş Gebelikte Kanama Ne Zaman Başlar?

Boş gebelikte kanama olabilir. Bununla beraber erken gebelik safhalarındaki her kanama tehlikelidir ve en kısa sürede bir doktora başvurulması gerekir. Boş gebelikteki kanama, düşük yapıyor olmaktan kaynaklanabilir.

Boş Gebelik Ne Zaman Düşer?

Boş gebelikte embriyo gelişmemiştir. Gebelik bir süre daha devam eder ve sonrasında düşük meydana gelir. Boş gebelikte düşük, genellikle gebeliğin 7 ila 12. haftaları arasında meydana gelir.

Boş Gebelik Kaçıncı Haftada Belli Olur?

Boş gebeliğin belli olması için tıbbi görüntüleme teknikleri ve beta HCG testi kullanılır. Kişi boş gebeliği kendisi tespit edemez. Boş gebeliğin kesin olarak belirlenmesi 6.-8. haftada gerçekleşir. Ancak emin olmak için bir süre daha beklenebilir.

Boş Gebelik Anneyi Zehirler Mi?

Çoğu insan boş gebeliğin de anneye zarar verdiğini düşünür ancak bu doğru değildir. Boş gebelik anneyi zehirlemez ya da ona zarar vermez. Yalnızca kanamanın oluşturacağı risk büyüktür.

Boş Gebelikte Yanılma Payı Var Mı?

Dikkat edildiğinde ya da tanı konulurken acele edilmezse boş gebelikte yanılma payı yok denecek kadar azdır. Yanılma olmasın diye fazladan bir ya da birkaç hafta doktor gözlemi yapılması önemlidir.

Boş Gebelik Kendiliğinden Düşer Mi?

Boş gebelik kendiliğinden düşük ile sonlanabilir. Ancak düşük sırasındaki yoğun ve şiddetli kanama acil tıbbi müdahaleyi gerektirebilir. Diğer taraftan gebelik materyalinin rahim içerisinde kalması fazladan kanamalara ve enfeksiyona neden olabilir.

Boş Gebelik Ne Zaman Anlaşılır?

Boş gebelik, kendiliğinden anlaşılamaz. Bunun için bazı testlerin ve görüntüleme tekniklerinin kullanılması gerekir. Boş gebelik, ultrasonografide embriyonun görünmediği ve beta HCG testinin pozitif olduğu zaman anlaşılır.

Boş Gebelik Tekrarlar Mı?

Boş gebelik pek tekrarlayabilen bir rahatsızlık değildir. Genetik değildir ve kalıtsal olarak aktarılamaz. Tedavi edilmesi çoğu kez yararlıdır.

Boş Gebelik Kürtajı Zor Mu?

Boş gebelik kürtajı zor değildir. Aksine normal gebeliğin sonlandırılmasında kullanılan kürtaj tekniğinden ile aynıdır.

Boş Gebelik Adet Gecikmesi Yapar Mı?

Boş gebelik, tıpkı erken gebelik gibi belirtiler verir. Erken gebelik belirtileri bellidir ve bunlardan en ön plana çıkan bulantı ve âdet gecikmesidir. Boş gebelik adet gecikmesi yapar.

Boş Gebelik Normal Gebeliğe Döner Mi?

Boş gebelik, embriyonun bir nedenden oluşmadığı hastalıktır. Bu nedenle boş gebelikte sonradan bebek olması mümkün değildir. Çiftler yeni bir çocuk için çalışmaya başlamalılar.

Boş Gebelikte Yerleşme Kanaması Olur Mu?

Boş gebelikte de erken gebelik belirtilerini görmek oldukça doğaldır. Gelişen gebelik kesesi ve gebelik hormonu bunlara sebep olur. Ancak embriyonun olmayışı nedeni ile boş gebelikte kanama olabilir.

Boş Gebelikte Mide Bulantısı Olur Mu?

Boş gebelik tıpkı erken gebelik gibi belirti gösterir. Gebelik hormonu anlamında bir farklılık yoktur. Bu nedenle boş gebelikte mide bulantısı olması son derece doğaldır.

Aşılama Tedavisi Nedir? Aşılama Yöntemi Hangi Durumlarda Yapılır?
Dış Gebelik Nedir? Belirtileri Nelerdir? Laparoskopik Ameliyatı