Açık Miyom Ameliyatı Nasıl Yapılır? Ameliyat Sonrası Dikkat Edilmesi Gerekenler

Miyomlar, 6 cm ve üzeri büyüklüğe ulaştığında, doğurganlığı olumsuz etkilemeye başladığında, hastada kronik ağrı ve düzensiz kanamalara yol açtığında ya da kötü huylu tümörlerle karışabilir özellikte olduğunda cerrahi müdahale ile alınırlar.

Rahme dokunulmadan sadece miyomlara odaklanılan cerrahi müdahalelere tıp dilinde Myomektomi adı verilir. Myomektomi, miyomun niceliğine ve konumuna, beraberinde getirdiği risklere, hastanın gelecekteki yaşam planlamalarına bakılarak kapalı ya da açık olarak yapılabilir.

Açık miyom ameliyatı, Abdominal Myomektomi, bir diğer adıyla Laparotomi olarak bilinir. Miyom sayısı fazlaysa ya da sayıca az ancak hacim olarak büyükse veya rahim içine gömülü ya da rahmin dış yüzeyine yerleşmiş durumdaysa Abdominal Myomektomi yöntemi tercih edilir.

Açık Miyom Ameliyatı Nasıl Yapılır?

Açık miyom ameliyatı, uzman cerrahlarca, hasta genel anestezi altındayken yapılır. Hastadan hastaya göre değişmekle birlikte yaklaşık 1 saat süren operasyon kapsamında öncelikle abdominal alan üzerinden rahim boşluğuna ulaşmak için birkaç kez 10-15 cm’lik, kasık kemiği üstüne denk gelecek şekilde yatay kesi açılır.

Kesinin boyutu, miyomun durumuna göre belirlenir. Genellikle sezaryen ameliyatı esnasında yapılan kesiye benzeyen yatay kesi tercih edilse de şayet rahim 4 aylık hamilelikte aldığı hacme ulaşmışsa ya da miyom pelvik duvarı ile rahim arasındaki bağ dokuya yerleşmişse dikey kesi de açılabilir.

Kesi, cerrahın rahmi net olarak inceleyebilmesine ve miyomları eliyle kontrol edebilmesine olanak sunar. Ulaşılan myomlar, cerrahi aletler yardımıyla kesilerek bağlı olduğu dokudan alınır. Rahmin onarılmasının, kesilerin kapatılmasının ardından işlem sonlandırılır.

Açık Miyom Ameliyatının Avantajları Nelerdir?

Abdominal Myomektomi, kapalı miyom ameliyatlarıyla kıyaslandığında avantaj açısından geride kalır. Açık bir ameliyat olması sebebiyle miyomun elle kontrol edilmesine, miyomla birlikte rahmin de detaylı bir şekilde incelenmesine olanak sunması, açık myom ameliyatının başlıca avantajlarındandır.

Öte yandan kapalı myom ameliyatlarıyla alınamayacak özellikteki miyomların çıkarılmasına da olanak sunması Abdominal Myomektomi’yi öne çıkarır. Açık ameliyatla rahme dokunulmadan miyomlar çıkarıldığından hastaların anne olabilme şanslarını yitirmemeleri de yöntemin bir başka avantajıdır. (Ameliyatın üzerinden 6 ay geçmeden hamile kalınması önerilmez)

Açık Miyom Ameliyatının Riskleri Nelerdir?

Abdominal Myomektomi ağırlıkla hasta genel anestezi altındayken yapılır ve açık myom ameliyatı esnasında çok sayıda miyom çıkarılmasını mümkün kılar. Kanama ve üreme organlarında yapışıklık oluşma riski minimum da olsa vardır.

Abdominal Myomektomi’de hasta kilolu ve şeker hasatlığına sahip ise -çok sık karşılaşılmamakla birlikte bölgede enfeksiyon oluşması ihtimali de vardır. Öte yandan açık miyom ameliyatı sonrasında myomların tamamı temizlenmiş olsa dahi ileriki dönemde tekrar miyom oluşması ve hastanın yeniden ameliyat olmak zorunda kalması muhtemeldir.

Ameliyat sonrası yaşanacak hamileliklerin sezaryen ameliyatla sonlandırılması gerekir zira normal doğum esnasında miyomun çıkarılması için açılıp kapatılan kesilerde yırtılma olasılığı bulunur.

Üreme organlarının mevcut durumu net bir şekilde ortaya konduğundan cerrahın gerekli görmesi durumunda ameliyat esnasında rahmin tamamının alınması gerekebilir. (Cerrah bu müdahalede bulunurken hastanın yaşı ile anne olma ihtimal ve isteğini göz önünde bulunduracaktır.)

Kapalı myom ameliyatıyla kıyaslandığında ise açık myom ameliyatı geçiren bir hastanın iyileşme süresi daha uzun ve ağrılıdır.

Açık Miyom Ameliyatı Sonrası

Abdominal Myomektomi sonrası hasta, anestezinin etkileri tamamen geçinceye değin müşahede altında tutulur. Hastanın ameliyat ardından şiddetli ağrı duyması muhtemeldir. Bu nedenle hastanede kaldığı sürece hastanın ortaya çıkan ağrıları, ilaçlar kullanılarak hafifletilmeye çalışılır.

Ameliyatın üzerinden 1-2 gün geçmesi ardından hasta taburcu edilebilecek sıhhatine kavuşur. Taburcu edilmesinin ardından duyulacak ağrılar için hastaya ağız yoluyla alacağı ağrı kesici ilaçlar verilir. Ağrıları azaltmanın bir diğer yolu da ameliyatın ardından yürütme çalışmalarıdır. Komplikasyon riskini azaltma amacıyla yapılan yürüyüşler, taburcu edilme sonrası da devam ettirilmeli ve en az 15 dakikalık olmalıdır.

Açık myom ameliyatı geçiren kimselerin özellikle ameliyattan sonraki ilk 6 hafta ağır işler yapmaktan, zorlayıcı sporlardan, araç kullanmaktan, cinsel ilişkiye girmekten ve tampon kullanmaktan uzak durmaları gerekir. Bu süre atlatıldıktan sonra hastanın yavaş yavaş gündelik hayatına dönebilecek durumda olması beklenir.

Hastalar, operasyon sonrası sıkıntı yaşadıklarında derhal hekim kontrolünden geçmelidir. Öte yandan ameliyat sonrası kontrol zamanlarını aksatmamalı, kişisel hijyenine azami özen göstermelidir.

Ankara Açık Miyom Ameliyatı

Açık miyom ameliyatı deneyimli ellerde daha iyi sonuç alınmasını ve ameliyat sonrası komplikasyonların minimumda tutulmasını sağlar. Siz de miyomlarınızdan kurtulmak istiyorsanız Ankara’da bulunan kliniğim ile irtibata geçebilir, randevu alarak kontrole gelebilirsiniz.

Açık Çikolata Kisti Ameliyatının Avantajları ve Riskleri
Açık Rahim Ameliyatı Kimlere Yapılabilir? Avantajları ve Riskleri Nelerdir?